انجام خدمات مدیریت طرح جهت خط ۱ (محور شمالی ـ جنوبی) مترو اصفهان ـ حدفاصل ترمینال کاوه تا ترمینال صفه ـ دپو کاوه ـ ایستگاه ها و ساختمان‌ های جنبی مربوطه

انجام خدمات مدیریت طرح جهت خط ۱ (محور شمالی ـ جنوبی) مترو اصفهان ـ حدفاصل ترمینال کاوه تا ترمینال صفه ـ دپو کاوه ـ ایستگاه ها و ساختمان‌ های جنبی مربوطه

برای شهر اصفهان ۳ خط قطار شهری در نظر گرفته شده‌است؛ خط ۱ مسیر شمال به جنوب، خط ۲ شمال شرقی به غرب و خط ۳ از جنوب به غرب می‌باشد. همچنین برخی از شهرهای اطراف نیز از طریق این سامانه به خطوط مترو اصفهان متصل می‌گردند.

شرح تفصیلی کارهای انجام شده:

پروژه خط یک قطار شهری اصفهان به طول ۱۲.۵ کیلومتر شامل سه قسمت مسیر شمالی (cut & cover)، میانی (TBM) و جنوبی (NATM) می باشد. مسیر مترو از ترمینال صفه تا دپو کاوه ادامه داشته و شامل ۲۲ ایستگاه به متراژ تقریبی ۱۰۰.۰۰۰ مترمربع به صورت سکو طرفین و جزیره ای می باشد. دپوی کاوه در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵۰۰۰ مترمربع و شامل ۱۲ ساختمان با کاربری های اداری، کارگاهی، پستهای کشش، ساختمان کنترل، رستوران و پارکینگ می باشد.

با توجه به نشریه ۲۴۲۳ خدمات مدیریت طرح انجام گرفت که شامل موارد ذیل بود:

  • مدیریت برخدمات تهیه طرح (مراحل اول و دوم)
  • مدیریت بر اجرای کار راه اندازی و تحویل
  • مدیریت بر خدمات تدارک کالا (مصالح و تجهیزات)
  • مدیریت بر خدمات سازماندهی جهت بهره برداری
ایستگاه‌های خط ۱ قطار شهری اصفهان
شماره نام موقعیت وضعیت شروع به کار
۱ ایستگاه قدس شهرک قدس، خیابان امام خمینی فعال ۱۳۹۴
۲ ایستگاه بهارستان ملک شهر، خیابان بهارستان فعال ۱۳۹۴
۳ ایستگاه گلستان بهارستان، خیابان گلستان فعال ۱۳۹۴
۴ ایستگاه شهید مفتح بهارستان، نبش خیابان شهید مفتح فعال ۱۳۹۴
۵ ایستگاه شهید علیخانی میدان شهید علیخانی فعال ۱۳۹۴
۶ ایستگاه جابر تقاطع خیابان‌های جابر و شهبازی فعال ۱۳۹۴
۷ ایستگاه کاوه پایانه کاوه فعال ۱۳۹۴
۸ ایستگاه شهید چمران بلوار کاوه، نرسیده به بزرگراه شهید چمران فعال ۱۳۹۴
۹ ایستگاه شهید باهنر تقاطع ۲۵ آبان، نبش خیابان شهید باهنر فعال ۱۳۹۴
۱۰ ایستگاه شهدا میدان شهدا فعال ۱۳۹۵
۱۱ ایستگاه تختی چهارراه تختی فعال ۱۳۹۵
۱۲ ایستگاه امام حسین میدان امام حسین (دروازه دولت) فعال ۱۳۹۶
۱۳ ایستگاه انقلاب میدان انقلاب فعال ۱۳۹۶
۱۴ ایستگاه سی و سه پل خیابان چهار باغ بالا، نرسیده به سی سه پل فعال ۱۳۹۶
۱۵ ایستگاه دکتر شریعتی خیابان چهارباغ بالا، بیمارستان شریعتی فعال ۱۳۹۶
۱۶ ایستگاه آزادی میدان آزادی (دروازه شیراز) فعال ۱۳۹۶
۱۷ ایستگاه دانشگاه خیابان هزارجریب، روبروی دانشگاه اصفهان فعال ۱۳۹۶
۱۸ ایستگاه کارگر خیابان هزارجریب، روبروی خیابان کارگر فعال ۱۳۹۶
۱۹ ایستگاه کوی امام (خوابگاه) خیابان هزارجریب، کوی امام فعال ۱۳۹۶
۲۰ ایستگاه دفاع مقدس (پایانه صفه) پل دفاع مقدس، جنب پایانه صفه فعال ۱۳۹۶

معرفی ایستگاههای شاخص:

ایستگاه تختی

ایستگاه مترو تختی، یازدهمین ایستگاه‌های مترو اصفهان در خط شمال به جنوب اصفهان است که در خیابان چهارباغ روبرو ورزشگاه تختی و در چهارراه تختی قرار دارد. ایستگاه تختی با زیربنای ۱۰ هزار مترمربع با هزینه ۴۶۱ میلیارد ریال در محل چهارراه تختی اصفهان احداث‌شده‌است.

ایستگاه امام حسین (دروازه دولت)

مهم‌ترین شاخصه ایستگاه امام حسین استفاده از معماری ایرانی و اسلامی است. علاوه بر این، ایستگاه امام حسین بزرگ‌ترین ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان و یک ایستگاه تقاطعی محسوب می‌شود، زیرا در آینده خط دو نیز از این ایستگاه عبور خواهد کرد. مساحت این ایستگاه بالغ بر ۲۰۰۰۰ مترمربع است.

ایستگاه انقلاب

ایستگاه انقلاب سیزدهمین ایستگاه‌های مترو اصفهان در مسیر اتصال شمال به جنوب خط یک است. این ایستگاه با معماری زیبا و مفهومی خود مسجدهای ایرانی را یادآوری می‌کند که با ترکیب رنگی زیبا این شگفتی را به‌حداعلا رسانده‌اند.

در این ایستگاه سقف قوسی بتنی با دهانه ۲۵ متر احداث و آیتم نازک‌کاری انجام نشد تا با توجه به اینکه باید باغچه‌های چهارباغ عباسی را به حالت اولیه خود بازمی‌گرداندند، مردم بتوانند شاهد این اتفاق مهم مهندسی باشند.

ایستگاه آزادی

ایستگاه آزادی شانزدهمین ایستگاه‌ مترو اصفهان در مسیر اتصال شمال به جنوب خط یک است. این ایستگاه با معماری زیبا و مفهومی خود با استفاده از مفاهیم معماری ایرانی در محل دروازه شیراز (آزادی) اصفهان ساخته شده است. ایستگاه آزادی، یک ایستگاه تقاطعی است که در محل تلاقی خطوط یک و سه متروی اصفهان در محل سابق باغ تاریخی هزار جریب و میدان آزادی فعلی قرار می‌گیرد. در طرح معماری به تبع فضاهای شهری تاریخی، راسته حرکتی از چهارسمت میدان به صورت ارگانیک به چهار چهارسوی روباز می‌رسد که مفصل حرکتی به سوی بلیط‌فروشی است. سالن بلیط‌فروشی که با محور خط ۳ به دو نیم‌کره شمالی و جنوبی تقسیم شده، محل اصلی تلاقی حرکت‌هاست. از پیاده‌هایی که از چهارسمت آمده‌اند و به پایین حرکت می‌کنند تا به مقصدشان در چهار سمت شرق و غرب و شمال و جنوب ایستگاه بروند. کل ایستگاه یک مفهوم فضای شهری‌ست که باید محل باکیفیتی برای شهروندان باشد. چهار ورودی در هر سمت میدان با چهار حیاط مربع شکل ۱۰x۱۰ در هرسمت در مسیر دسترسی، به نشانه چهاربخش باغ تاریخی، آسمان را به داخل ایستگاه آورده و با تغییر رنگ کاشی کتیبه، چهار فصل را در چهار سمت میدان نمایش می‌دهد تا به شناخت حس مکان هریک کمک کند. در طراحی ایستگاه توجه به مفهوم معماری ایرانی و سیر حرکتی از فضای باز بیرون به فضاهای نیمه بازی و فضاهای مکث مدنظر قرار گرفته و با استفاده از ۴ فضای روباز در مسیر حرکت در محل ارتباط به بلیط فروشی، همچون چارسوهای بازار جهت حرکت مسافران تعریف شده‌است.

کارفرما

سازمان قطار شهری اصفهان و حومه

تصاویر