عنوان پروژه

انجام خدمات مهندسی مشاورکارفرما در پروژه طرح و ساخت خط ۲ قطار شهری تبریز

توضیحات پروژه

خط ۲ قطار شهری تبریز به طول km 22.4 از منطقه فراملک در غرب تبریز شروع و با داشتن ۲۰ ایستگاه در طول مسیر پس از عبور از مرکز شهر، خیابان عباسی و بلوار باغمیشه در سمت شرق تبریز به نمایشگاه بین المللی می­ رسد.

مسیر خط ۲ قطار شهری تبریز به طول km 22.4 و ۲۰ ایستگاه  در طول مسیر خود، از دپوی غربی واقع در غرب شهرک قراملک(کارخانه کود آلی) شروع و سپس در امتداد خیابان آخونی به محدوده مرکزی شهر وارد میشود.در ادامه پس از عبور از مجاورت خط ۱ در خیابان محققی به میدان دانشسرا میرسد و پس از عبور از زیر رودخانه مهران رود وارد خیابان عباسی شده و در ادامه به میدان بسیج منتهی میگردد.. این خط در ۳ نقطه به ترتیب با خطوط ۴،۱و۳ قطار شهری تلاقی مینماید.

خطوط قطار شهری تبریز شامل مسیرهای مترو و تراموا در شهر تبریز است که مطالعات آن در ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی نیز از ۱۳۸۴ آغاز شده و در ۱۳۹۴ بخشی از آن گشایش یافته است. سیستم حمل و نقل ریلی تبریز از ۵ خط (شامل ۴ خط اصلی و ۱ خط حومه) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر تشکیل شده است.

شرح تفصیلی کارهای انجام شده:

۱- انجام کلیه خدمات مشاورکارفرما در پروژه­های طرح و ساخت در دو بخش سیویل و تجهیزات با رئوس ذیل:

بخش سیویل شامل:

  • مسیر ـ ایستگاه­ها ـ دپو و پارکینگ ـ شفت­های تهویه ـ تونل­های ارتباطی به سایر خطوط
  • ۴/۲۲ کیلومتر مسیر پروژه از محل کارخانه کود آلی در منطقه ی قراملک در غرب تا اراضی کرگج در شرق میدان بسیج در شرق تبریز
  • ۲۰ ایستگاه زیرزمینی به همراه دسترسی­ها و گالری‌ها و سازه‌های جانبی
  • تونل با مقطع دایره­ای که به صورت مکانیزه با دستگاه TBM حفاری می­گردد.
  • دپو و پارکینگ در ابتدا و انتهای خط و پارکینگ میانی و شفت­های پشتیبانی
  • ۲۰ شفت و تهویه خروجی­های اضطراری
  • تونل های ارتباطی با سایر خطوط برای تبادل مسافر و ناوگان

بخش تجهیزات شامل:

  • سیستم تأمین توان (LPS-RS-OCS – کابل کشی و …) – سیستم تهویه – سیستم اطفای حریق – سیستم اعلام حریق سیستم کنترل و سیگنالینگ – سیستم مخابرات و اسکادا – تجهیزات دپو و پارکینگ – پله­های برقی – آسانسورها – تجهیزات روسازی (ریل – کراس و …) – تأسیسات عمومی ایستگاه­ها و دپو و پارکینگ

انجام خدمات نظارت کارگاهی در دوره ساخت و تحویل کار

این مشاور به منظور حصول اطمینان از صحت طراحی‌ها و انطباق طرح‌ها با ضوابط آیین‌نامه‌ای و الزامات قراردادی و حصول اطمینان از انطباق سازه‌های اجرا شده با مدارک طراحی،  برنامه تضمین کیفیت پروژه در بخش طراحی را پیاده‌سازی نموده است. در این بخش کلیه اسناد تحویل پیمانکار، توسط کارشناسان این مشاور بررسی و اظهارنظر می‌گردند و جلسات متعددی در خصوص پیگیری، بحث و بررسی اسناد طراحی و نقطه نظرات ارسالی بین مشاور کارفرما و مشاور همکار پیمانکار برگزار می گردد.

کارفرما

سازمان قطار شهری تبریز و حومه