اخبار پروژه های جاری

پردیسان سازه طراحان برنده مناقصه انجام مطالعات تعمیرات اساسی ساختمان مامور سرای بندر آستارا گردید

به نقل از روابط عمومی پردیسان سازه طراحان: با عنایت به شرکت این مهندسان مشاور در مناقصه انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات مرحله اول و دوم تعمیرات اساسی ساختمان مامور سرای بندر آستارا وابسته به اداره ﮐﻞ ﺑﻨﺎدر و درﯾﺎﻧﻮردي اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ، پس از بازگشایی و بررسی اسناد مناقصه در جلسه مناقصه عمومی در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ در محل سالن جلسات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، شرکت پردیسان سازه طراحان برنده مناقصه اعلام گردید.

ﻫﺪف اﺟﺮاي ﻃﺮح :

ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺑﺮوز ﺣﻮادث اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺑﯿﺸﺘﺮ ، ﺣﻔﻆ و ﻧﮕﻬﺪاری ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ، رﻓﺎه و آﺳﺎﯾﺶ ﮐﺎرﮐﻨﺎن و اﻓﺰاﯾﺶ اﯾﻤﻨﯽ وﺣﻔﻆ ﺻﯿﺎﻧﺖ از ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن، ﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی آﺗﯽ

ﻣﺸﺨﺼﺎت ﮐﻠﯽ ﭘﺮوژه :

ﻧﻮﺳﺎزی ، ﺑﻬﺴﺎزی ، ﻣﺮﻣﺖ و ﺗﻌﻤﯿﺮوﻧﮕﻬﺪاري ﮐﻠﯿﻪ ﺳﺎزه ﻫﺎ وﺗﺎ ﺳﯿﺴﺎت ﻣﻮﺟﻮد ، ﻧﮕﻬﺪاری ﭘﯿﺸﮕﯿﺮاﻧﻪ و ﺣﻔﻆ ﻣﺤﻮﻃﻪ ﻫﺎ و ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎزه ﻫﺎ و ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز

ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﯽ : ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻨﺎدر و درﯾﺎﻧﻮردی اداره ﮐﻞ ﺑﻨﺎدر و درﯾﺎﻧﻮردی اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن

موقعیت بندر آستارا

·        واقع در استان گیلان و سواحل دریای خزر

·        فاصله تا تهران: ۵۰۰ کیلومتر

·        فاصله تا رشت: ۱۸۹ کیلو متر

·        فاصله تا اولین فرودگاه: ۶۸ کیلومتر

قابلیتها و مزیت ها بندر آستارا

·        برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی بندری

·        نزدیکترین بندر به کشورهای  CIS و نزدیک ترین و مناسب ترین بندر جهت ترانزیت سوخت به کشور عراق

·        تنها بندر دارای مرز گمرکی خشکی و دریایی

·        نزدیکترین بندر به استانهای شمال غربی و غرب کشور

·        ایمن ترین بندر از لحاظ شرایط طبیعی جغرافیایی (پناهگاه طبیعی)

·        قابلیت ایجاد بازارهای جدید شامل بازار مشترک با کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و روسیه

آستارا شهری بندری در ساحل غربی دریای خزر (کاسپین) و در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و از نظر جغرافیایی در مرکز تالش بزرگ (شامل تالش جنوبی در خاک ایران و تالش شمالی در خاک جمهوری آذربایجان) با موقعیت عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۲۵ دقیقه و ۴۵ ثانیه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۵۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه شرقی قرار دارد. آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در استان گیلان محدود شده‌ است. آستاراچای، آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا می‌سازد. بخش اصلی راه شوسه آستارا – اردبیل تقریباً به موازات این رود و خط مرزی کشیده شده‌است.

تاریخچه بندر

ساخت بندر آستارا به سال ۱۳۷۵ برمی گردد. هدف از ساخت این بندر در طرح اولیه آن ، ساخت بندر صیادی ،تجاری و مسافری بود و بر اساس این طرح می بایست دو حوضچه مجزا که یک حوضچه برای بخش صیادی ، و حوضچه دیگر برای دیگر کاربری ها ساخته می شد در حالیکه  فقط حوضچه اول یعنی بخش صیادی آن ساخته شد و جهت انجام فعالیت های شیلاتی مورد بهره برداری قرار گرفت و موج شکن مربوط حوضچه دوم بطور ناقص و  نیمه کاره رها گردید.

پس از انقراض ماهیان کیلکا ، فعالیتهای شیلاتی نیز  متوقف و بندر صیادی آستارا عملا به یک  بندر متروکه مبدل گردید و سرمایه سنگینی که از  محل بودجه عمومی کشور صرف احداث موج شکنها ، اسکله ها ، پسکرانه ، ساختمانها ، لایروبی و غیره شده بود  بلا استفاده ماند و صرفا به مکان پهلوگیری ناوچه های نیروی دریایی مبدل گردید. با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی آستارا به لحاظ نزدیکی به  استانهای زنجان ، آذربایجان ( شرقی و غربی ) ، و اردبیل  از یکسو و تفکر نقش بندر در توسعه شهری در اذهان مسئولین از سوی دیگراز جمله دلایلی بود که  ضرورت احیاء مجدد بندر را در قالب انجام  فعالیت های تجاری – مسافری تشدید نمود .لذا به استناد مصوبه شماره ۱۶۶۲۶۵/۳۶۸۹۵ مورخ ۱۳۸۵/۱۲/۱۳ هیات محترم دولت بهره برداری از اسکله های موجود استان با هماهنگی وزارت راه و ترابری تصویب گردید.

در تاریخ ۱۳۸۷/۹/۲۳ قرارداد بندر آستارا به تصویب هیات عامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی کشور رسید و در تاریخ ۱۳۸۷/۰۹/۲۳ به اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ابلاغ گردید.شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه توانست با حضور ۱۳ شرکت فعال در حوزه خدمات دریایی و بندری برنده مزایده اعلام و طی حکمی در مورخه ۱۳۸۷/۱۲/۲۹ به مدت ۴۰ ساله عهده دار بندر آستارا گردید.

در تاریخ ۱۳۸۸/۰۱/۲۸ طی مراسمی با حضور وزیر محترم راه و ترابری کشور ، استاندار محترم استان گیلان ، مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی و با شرکت جمعی از مقامات لشگری و کشوری استان گیلان،عهده داری سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر آستارا به مدت ۴۰ سال به شرکت کاوه واگذار گردید.

در فروردین ۱۳۹۲ بندر آستارا با پلودهی کشتی کانتینری به صورت رسمی افتتاح گردید.

 

https://anzaliport.pmo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *