عنوان پروژه

انجام مطالعات مرحله اول (مطالعات پایه) سیویل و تجهیزات و مطالعات مرحله دوم (مطالعات تفصیلی) مسیر خط B قطار شهری قم بطول ۱۸.۲ کیلومتر

توضیحات پروژه

خط B قم در یک کریدور شمالی ـ جنوبی قرار دارد که جنوب غربی قم را به شمال شرقی آن وصل می­کند. این خط به طول ۲۲ کیلومتر دارای ۱۶ ایستگاه زیرزمینی بوده که در محدوده بلوار طالقانی با خط A مترو قم تقاطع دارد.

قم استانی در مرکز ایران در مجاورت استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و سمنان است و برای عبور از استان‌های شمالی به استان‌های مرکزی و جنوبی کشور می‌بایست از این استان گذر کرد، وجود آستانه مقدس حضرت معصومه (س) و همچنين مسجد جمکران سالانه جمع کثیری از زائران ایرانی و کشورهای مسلمان جهان را به سوی خود جلب می‌کند؛ همچنین وجود حوزه علمیه قم و حضور برخی از مراجع تقلید در این شهر و استقبال جمع کثیری از مسلمانان جهان برای تحصیل در این حوزه، وجهه شهر را به گونه دیگری تغییر داده است.

خط B قطار شهری از جنوب غربی به شمال شرقی شهر قم امتداد می یابد. موقعیت این خط متروی قم از شهرک پردیسان آغاز و در پایانه شمالی خاتمه می‌یابد. پیش فرض انجام مطالعات خط B پس از انجام بررسی های اولیه توسط مشاور برای  ۲۱.۹ کیلومتر مسیر و ۱۶ ایستگاه (ایستگاه B01 تا B16) پیش‌بینی شده است. این خط شامل دپو در قسمت ابتدایی خط در محل شهرک پردیسان می‌باشد.

ابتدای مسیر از محل دپو پردیسان در نزدیکی محل احداث بیمارستان خاتم شروع و با توجه به آخرین پلان مصوب از شهرک پردیسان و شهرک قدس ادامه می‌یابد و سپس با عبور از بلوار شهید آوینی به میدان مفید رسیده و با عبور از بلوار شهید صدوق و بلوار امین به میدان صفاییه و سپس با عبور از خیابان شهدا به چهارراه بازار می رسد. امتداد خط در خیابان ارم از مجاورت حرم مطهر عبور کرده و در راستای خیابان ۱۹ دی (باجک) ، بزرگراه قم کاشان را قطع و در انتهای مسیر به پایانه شمالی شهر مقدس قم ختم می­گردد.

شرح تفصیلی کارهای انجام شده:

خدمات انجام یافته مشتمل بر رئوس مشروحه ذیل می­باشد:

۱- انجام مطالعات مرحله اول برای حوزه ترافیک و شهرسازی، سیویل و متروسیستم

۲- تهیه نقشه­ها و گزارش­های مرحله اول

۳- انجام مطالعات مرحله دوم برای حوزه مترو سیستم ( شامل ایمنی، اضطرار و نجات، تامین و توزیع برق ترکشن، تهویه و دفع دود، سیستم سیگنالینگ، سیستم های مخابراتی، مرکز کنترل بهره برداری(OCC)، سیستم های فروش و کنترل بلیط (AFC)، سامانه بازتوزیع برق، سیستم SCADA و BMS، ناوگان و تجهیزات ویژه، آسانسور و پله برقی، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان) و مسیر و تهیه نقشه­ها و گزارش­های مربوطه و کنترل فصل مشترک کلیه بخش های مهندسی و مهندسی ارزش

۴- برآورد هزینه­ های اجرایی طرح

۵- انجام مطالعات اقتصادی و اجتماعی، محیط زیست و پدافند غیر عامل

۶- تهیه اسناد مناقصه و برگزاری مناقصه

کارفرما

شهرداری قم، سازمان قطار شهری قم

تصاویر