عنوان پروژه

خدمات مرحله سوم پروژه تعمير و نگهداری، نوسازی جزئی، بازسازی ابنيه و تاسيسات اماكن و منازل سازمانی اداره كل بنادر و دريانوردی استان سيستان و بلوچستان

توضیحات پروژه

این پروژه مشتمل بر انجام خدمات مرحله سوم مشاوره (نظارت کارگاهی عالیه) در دو مجموعه بندری شهید بهشتی و شهید کلانتری از اداره کل بندر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و با هدف افزایش توان نظارت بر پیمانکاران تعمیراتی بندر انجام پذیرفت.

 بنادر جنوبی استان سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار بر کرانه دریای عمان و اقیانوس هند از دیرباز کانون داد و ستد و آمد و شد دریایی بوده است. از زمان حضور پرتغالی ها از نخستین دهه های قرن ۱۶ در آب های جنوب تا ظهور انگلیس به عنوان قدرت خلیج فارس در طول جنگ جهانی اول همواره بخشی از فعالیت های تجاری و دریانوردی رایج در آب های جنوبی ایران در بنادر جنوبی استان سیستان و بلوچستان متمرکز بوده است و اولاً که در سال های جنگ جهانی دوم نیابت کنسول فرانسه را در بوشهر به عهده داشته است، کشتی های موجود در چابهار را که در خطوط کشتیرانی فعالیت داشته اند را ۱۱۹ فروند ذکر می کند که از این تعداد ۵ فروند کشتی تجاری و ۶۴ فروند کشتی بادبانی بوده اند همچنین در سال های مزبور در بنادر گواتر، بریس و پسابندر دفاتر پستی و گمرکی وجود داشته که حاکی از رونق فعالیت های تجاری و دریایی در این بندر کوچک بوده است .

 وجود فعالیت های دریایی در بنادر جنوب استان در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ نشانه این است که بنادر مزبور در داد و ستد کالاهای تولیدی و مورد نیاز بخش شرقی کشور و مبادله با بنادر پاکستان و هندوستان فعال بوده اند. خلیج چابهار با بریدگی طبیعی در حاشیه دریای عمان است، چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل نقل دریائی است. وجود آب های عمیق در خلیج وسیع شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است. چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحران های منطقه مجزا و نقطه ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

 شرح تفصیلی کارهای انجام شده:

انجام خدمات نظارت کارگاهی و عالیه بر ساختمان های

  • مسکونی
  • ورزشی
  • تربیتی
  • اداری و مخابراتی
  • فرهنگی و هنری
  • بهداشتی و درمانی
  • و نیز محوطه سازی اراضی در سطح بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و کوی مسکونی بندر
    می­باشد.

کارفرما

اداره کل بنادر و دریانوردی استان سيستان و بلوچستان

تصاویر